BLOG

Zasada Pareto (80/20) – osiągnij więcej robiąc mniej

Zasada Pareto (80/20) – osiągnij więcej robiąc mniej

Lean w pracy, Rozwój
Czy wiedziałeś, że 80% pieniędzy na świecie leży w rękach 20 % ludzi ? Lub że 20% klientów daje 80% zysków, natomiast 80% twoich problemów jest generowanych przez 20% czynników. Na pewno widzisz zależność pomiędzy tymi liczbami. Są to przykłady zasady 80/20, znanej również jako zasada Pareto. Bardzo prawdopodobne, że dotyczy ona również Ciebie. Znajdź swoje 20% ! Czym jest zasada Pareto ? Nazwa "Pareto" pochodzi od nazwiska włoskiego ekonomisty Vilfredo Pareto. To on jako pierwszy zauważył zależności pomiędzy wpływem niewielkiej ilości nakładów na generowanie dużych rezultatów. Lata później zasadę tę ostatecznie sformułował Amerykanin Joseph Juran, który nazwał ją nazwiskiem Pareto. Inne nazwy tej koncepcji to reguła Pareto oraz reguła 80 / 20. Zasada 80/20 mówi o tym, że 80% rezultatów jest generowane przez 20% czynników. Innymi słowy - znaczna…
Read More
Raport A3 – wykop się ze sterty niepotrzebnych dokumentów

Raport A3 – wykop się ze sterty niepotrzebnych dokumentów

Lean w pracy
Raport i raportowanie wcale nie musi oznaczać stosu dokumentów. W wielu przypadkach można go zmieścić na pojedynczej kartce formatu A3. Raport A3 jest ustrukturyzowanym podejściem do rozwiązywania problemów i ciągłego doskonalenia. Używa się go głównie w przypadku rozwiązywania problemów, jednak można go też stosować do zebrania i uporządkowania informacji dla danego projektu. Po raz pierwszy został zastosowany w Toyocie, gdzie był spisywany na kartkach formatu A3 co stanowi genezę jego nazwy. Ogólnie mówiąc raport A3 jest narzędziem służącym do komunikacji w konkretnie określonym temacie - zawiera wszystkie niezbędne dane pozwalające zrozumieć problem i jego rozwiązanie. W tym wpisie skupimy się na użyciu raportu w kontekście rozwiązywania problemu (problem solving) i procesu doskonalenia. Z czego składa się raport A3 ? W zależności od potrzeby i firmy, która stosuje te narzędzie, raport…
Read More
5 Why – psychologia w produkcji

5 Why – psychologia w produkcji

Lean w pracy, Rozwój
Narzędzie 5 Why znane również jako 5 x Dlaczego jest sposobem na dokopanie się do głębi sprawy i przyczyny problemu. Jest to idealny przykład metody, którą można stosować w produkcji oraz w życiu prywatnym. Podejrzewam, że nieświadomie (lub świadomie) została ona zaczerpnięta do produkcji właśnie z dziedziny psychologi i analizy problemów bądź też odwrotnie. 5 WHY do rozwiązywanie problemów w produkcji i nie tylko Metoda 5 Why polega na zadawaniu pytania "dlaczego?". W każdej sytuacji szukając źródła możemy się do niego dokopać pytając dlaczego się coś wydarzyło. Stosuje się ją w przypadku zaistnienia konkretnego problemu - najczęściej produkcyjnego. Sprawdza się też jednak w przypadku problemów z kategorii nie tylko produkcyjnych. Jest to cenne narzędzie, lecz często lekceważone. Odpowiednio użyte może nam dać odpowiedź, której na pierwszy rzut okna mało kto…
Read More
E. Goldratt „Cel I – Doskonałość w Produkcji” – powieść biznesowa

E. Goldratt „Cel I – Doskonałość w Produkcji” – powieść biznesowa

Książki, Lean w pracy, Rozwój
Zapraszam do recenzji książki, która jest bestsellerem na całym świecie. Jest to książka nietypowa, która łamie pewne schematy - została napisana w formie powieści, podczas gdy porusza tematy zarządzania i biznesu. I kluczowe jest tutaj łamanie schematów i podstawowych założeń. Sama tematyka książki również traktuje o złamaniu pewnych założeń, którymi bez namysłu się kierujemy i według których działamy. Ta książka to "Cel I - doskonałość w produkcji" E. Goldratta. Tysiące firm przeszło drogę opisaną w książce i dzięki niej zrewolucjonizowało swoje działania otrzymując milionowe zyski. Brzmi jak gotowy przepis na sukces ? Wciągająca fabuła Pewnego dnia młody dyrektor fabryki Alex Rogo przyjeżdża do swojego biura jak co dzień rano. Przed firmą, swoim miejscu parkingowym zastaje zajęte miejsce przez nowego mercedesa swojego szefa z centrali. To nie wróży nic dobre, Alex…
Read More
Siła nawyku – jak zwiększyć skuteczność działania o 300%

Siła nawyku – jak zwiększyć skuteczność działania o 300%

Rozwój
Nawyki są nieodłącznym elementem naszego życia - zarówno osobistego jak i zawodowego. Metoda małych kroków Kaizen wymaga od nas czasami zmiany utrwalonych przez lata zachowań. Z pewnością większość z nas nie raz bezskutecznie próbował wprowadzić w swoim życiu małe zmiany jak chociażby codzienna szklanka wody rano, wieczorne podsumowanie dnia czy też branie witamin. Wiele takich prób kończy się po kilku dniach lub tygodniach. Bardzo przydatną rzeczą pomagającą wprowadzanie trwałych zmian są nawyki. Autor książki "Siła Nawyku" Charles Duhigg pisze, że stanowią one około 40% naszych codziennych czynności. To dzięki nim nie musimy za każdym razem zastanawiać się jak wiązać sznurowadła czy też w jaki sposób zmieniać biegi w czasie jazdy autem. Czym są nawyki ? Obalamy mity Często błędnie używa się słowa nawyk. Nawyk to swego rodzaju autopilot, który uruchamia…
Read More
Ja tu tylko sprzątam – narzędzie 5S.

Ja tu tylko sprzątam – narzędzie 5S.

Lean w pracy
Ja tu tylko sprzątam - 5S Jakie jest najbardziej znane i najczęściej wybierane narzędzie Lean ? Podpowiedź - nazywa się tak samo jak jeden z modeli iphona. W dzisiejszym wpisie słów kilka o metodzie 5S. Wspomniany iphone oraz narzędzie 5S mają wiele cech wspólnych. Obie rzeczy wyglądają schludnie, przyśpieszają działanie i są bardzo popularne wród innych dostępnych narzędzi. Często 5S definiowane jest jako samo sprzątanie oraz przykleja się mu łatkę narzędzia łatwego do zaimplementowania. Wiele firm wybiera 5S na początek drogi z Lean. Czy 5S to faktycznie tylko sprzątanie ? Czy jest to narzędzie łatwe do wdrożenia ? Poniżej opis wszystkich kroków, z których składa się ta metoda. Często słyszy się o rozwijaniu 5S i tworzeniu 6S poprzez dodanie składnia szóstego składnika jakim jest bezpieczeństwa pracy (Safety). W tym wpisie…
Read More
Czas to… produkt. Takt time oraz cycle time.

Czas to… produkt. Takt time oraz cycle time.

Lean w pracy
Czas taktu (takt time) oraz czas cyklu (cycle time) to pojęcia często używane i często mylone. Czym dokładniej są i jaka jest między nimi różnica? Jak je wyliczyć? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do artykułu. Na końcu wpisu zamieszczam video obrazujące oba czasu oraz trzeci czas - Lead Time, o którym szerzej porozmawiamy przy innej okazji. Takt Time - czas taktu Zacznijmy od łatwego i sztywnego czasu taktu. Takt time jest to czas, który definiowany jest przez ilość zamówień klienta - określa on co ile czasu musimy produkować dany produkt by spełnić zapotrzebowanie klienta. Przykładowo: pracujemy w firmie produkującej odkurzacze. Z zapotrzebowania i złożonych zamówień wyszło, że klient wymaga od nas 2 000 szt. produktu na dzień. Wiedząc, że pracujemy na 3 zmiany po 7,5 h na zmianę (odliczając…
Read More
Lean w Twojej pracy dyplomowej

Lean w Twojej pracy dyplomowej

Lean w pracy
Tematem wielu prac dyplomowych na kierunkach związanych z inżynierią produkcji jest Lean. Prace licencjackie, inżynierskie, magisterskie (oraz podyplomowe) bardzo często opierają się o założenia tej metodologii. Będąc jeszcze na studiach sam osobiście dwa razy wybrałem tematy wykorzystujące podejście lean. O czym pisać ? Skąd wziąć pomysł ? Prace dyplomowe, w szczególności gdy są pisane po raz pierwszy, budzą wiele wątpliwości i znaków zapytania. To w końcu bardzo ważny wybór, gdyż często wyznaczają nam kierunek dalszej kariery - warto by wybór ten był przemyślany. O czym pisać pracę dyplomową ? Najlepsza odpowiedź na te pytanie jest jedna - pisać o tym co nas interesuje i się nam podoba. Jeżeli jest to coś niekoniecznie związanego z zarządzaniem, organizacją pracy i lubisz bardziej techniczne tematy to zdecydowanie powinieneś pójść w tym kierunku. Nie…
Read More
Raport 8D – uniwersalna recepta na rozwiązywanie problemów

Raport 8D – uniwersalna recepta na rozwiązywanie problemów

Lean w pracy
czas czytania artykułu: ok 4,5 minuty "Więcej ludzi marnuje czas i energię roztrząsając problemy niż rzeczywiście próbując je rozwiązać." ~ Henry Ford Powyższy cytat H. Forda świetnie oddaje istotę tego do czego służy Raport 8D. Jeżeli ktoś chce rozwiązać problem nie marnując energii i czasu i jednocześnie działać kompleksowo - te narzędzie jest dla niego. Są problemy mniejsze i większe. Do tych o większym kalibrze pomocnym narzędziem w arsenale każdego inżyniera jest raport 8D. Raport 8D - czym jest i dlaczego jest taki pomocny? Jest to usystematyzowana forma opisania i rozwiązywania problemów zgodna z ideologią ciągłego doskonalenia Lean. Postępowanie zgodnie z wytycznymi raportu 8D pozwoli nam zaoszczędzić czas i da pewność kompleksowego podejścia do problemu. Nazwa 8D wzięła się od akronimu ośmiu słów zaczynających się na literę D oznaczający kolejne…
Read More
Czym jest Lean ?

Czym jest Lean ?

Lean w pracy, Rozwój
Lean vs codzienność Co ma wspólnego metodologia japońskiej firmy z 50 lat XX wieku z życiem codziennym ludzi w 2019 ?  Odpowiedź jest jedna - skuteczne metody optymalizacji.  Każdy z nas słyszał o szeroko pojętym rozwoju osobisty, stawianiu sobie celów i byciu "najlepszą wersją siebie". Nie każdy słyszał zaś o metodologi Lean Management (oraz Lean Manufacturing). Lean jest swego rodzaju "rozwojem osobistym" organizacji i produkcji. Został stworzony z myślą o ulepszaniu i "wyszczuplaniu" procesów zachodzących w firmie. Początkowo Lean dotyczył zrządzania procesami produkcyjnymi (lean manufacturing, lean production) i był używany wyłącznie w optymalizacji produkcji. W miarę upływu czasu przynosząc ponad oczekiwane rezultaty w obszarze produkcyjnym, system lean rozlał się na inne obszary organizacji i ewoluował w Lean Management tworząc koncepcję zarządzania przedsiębiorstwem. Jest to niejako rozszerzenie lean manufacturing na resztę…
Read More